FINNISH SUPERBERRIES

Superbär kräver superbra förpackningar

”Vi ställer krav, Orapac kommer med lösningar.” Så beskriver företagarparet bakom Finnish Superberries det pågående samarbetet med Orapac.
Finnish Superberries startade sin verksamhet 2019. Några år innan bolagsstarten stod företagarparet Jan-Ole och Gallina Sandås inför frågan vad som skulle hända med familjegården i Nykarleby. Den äldre generationen ville trappa ner och gårdens framtid var hotad.
Paret Sandås tvekade men beslöt sig för att om de ska ta över och satsa så måste det vara på något hållbart. De ansåg att verksamheten måste vara något som skapar värde både nu och i framtiden.
– Vi vill inte bara ta näring ur jorden, vi vill ge näring till människor samtidigt som vi tar hand om jorden för framtida generationer, säger Gallina Sandås. För Jan-Ole Sandås var miljöaspekterna viktiga men också att det fanns en ekonomisk potential i odlandet. Han ville bygga något där nästa generation också kan skörda frukterna.

Bärens kung

I aroniabusken och bären fann företagarparet Sandås kvaliteterna som de sökte. Superbären som företagsnamnet syftar på är alltså aronia, riktiga energiknippen, fulla med antioxidanter. Intresset för bäret håller på att vakna i Finland och utomlands har många redan uppe ögonen för de unika kvaliteterna.
– Aronia är bärens Rolls-Royce, väldigt hälsosamt och näringsmässigt bra, säger Jan-Ole Sandås. Klimatet i Finland och jordmånen på gården i Nykarleby är dessutom idealisk för att odla aronia.

Familjeföretag

Finnish Superberries hela produktion är ekologisk. Företaget har skaffat en egen maskinpark i Korsholm och sköter hela tillverkningen på egen hand. Jan-Ole Sandås är vd för företaget och tar hand om den tekniska processen. Gallina Sandås sköter till exempel försäljningen och marknadsföringen. Med i företaget och i produktionen är också Jan-Oles bror Sten-Erik Sandås. Tillväxtplanerna är stora och företaget har redan kontrakterat flera odlare för att kunna klara av den förväntade tillväxten.

Förpackningar extremt viktiga

Finnish Superberries kom tidigt i kontakt med Orapac. Företagarna insåg att bra och tilltalande förpackningar är avgörande för försäljningen, speciellt för ett startupföretag med en ny produkt.
– Vi kom därför med massor av krav och Orapac kom med lösningar, säger Jan-Ole Sandås, som är mycket nöjd med samarbetet. Företagarparet Sandås har speciellt uppskattat den öppna dialogen med Orapac och kreativiteten som bolaget visat i sina lösningar. – De är verkligen villiga att diskutera fram lösningar som passar oss, de kommer med egna initiativ och har tid för våra problem, säger Jan-Ole Sandås.

Specialutvecklade förpackningar

Finnish Superberries hårda krav och nytänkande kombinerat med Orapacs kunnande och flexibilitet har lett till unika förpackningar. Ett bra exempel är en 1,5 liters innovativ mustförpackning. Förpackningen innehåller förutom aroniasaften och dess tappkran även ett glas. Designerglaset är i perfekt storlek för att servera den rekommenderade dagliga dosen saft.
– Glaset är ett samarbete med Iittala, vi märkte att deras glas är i en perfekt storlek för vårt behov och när vi tog kontakt var de mycket intresserade av att jobba tillsammans, säger Gallina Sandås. Den innovativa mustförpackningen har ett titthål så konsumenten ska kunna se glaset inuti och logon på glaset. Förpackningen är både snygg, stilren och miljövänlig.
– Hållbarhetstänkande är viktig för oss och Orapac delar samma värderingar, säger Jan-Ole Sandås.
Mustförpackningens handtag, som på många andra bag-in-box-förpackningar görs av plast, har ersatts av två stycken specialutformade hål, dit fingrarna passar perfekt, vilket gör den bekväm att bära. Ett annat innovativt exempel är de lådor som aroniaburkar i pulverform säljs i. De här lådorna tillverkas så att övre delen snabbt kan rivas av, vilket sparar tid i affären där de ska säljas. På nolltid får butikspersonalen då en låda med produkter som är färdiga att sättas upp på butikshyllan.

 

Finnish superberries

Jan-Ole Sandås och Gallina Sandås njuter av ett glas aroniasaft.